Ishrana

Jelovnik u ,,Svicu“ baziran je na Štajnerovoj preporuci o podeli žitarica po danima u nedelji, što ima svoje duboke korene u prirodi i kosmosu. Svakom danu u nedelji pripada određena žitarica. Žitarica koja pripada tom danu, na primer, ponedeljkom je to pirinač, osnova je za obrok obogaćen sezonskim namirnicama koje ispunjavaju sve hranljive potrebe deteta. Umećem i sa ljubavlju od prirodnih darova stvaramo ukusna jela koja uz pomoć ritma u jelovniku ulivaju poverenje i postaju omiljena hrana naših mališana pa čak i onih „izbirljivih“.

Dete nikada više nije tako otvoreno kao u prvih sedam godina života i svet upija svim čulima sa punim poverenjem. Ono stalno balansira između urođene želje da istražuje i upoznaje svet i one iskre poverenja koju donosi sa sobom – svet je dobar i siguran.

To nam daje prostor da i kroz hranu detetu približimo svet dajući mu mogućnost da istražuje kroz ukuse, mirise, boje i oblike namirnica, a ujedno stičemo njegovo poverenje kroz ritam u jelovniku koji poznaje i voli. Uz poznati jelovnik dete dobija poruku da je ovaj svet uistinu dobro i sigurno mesto.

Namirnice koje dominiraju našim jelovnikom su:

  • integralne žitarice (pirinač, ječam, proso, raž, ovas, kukuruz i pšenica) i proizvodi od njih,
  • sveže sezonsko domaće povrće,
  • sveže sezonsko domaće voće,
  • orašasti plodovi,
  • punomasno domaće mleko
  • biljno mleko (pirinčano, ovseno ili bademovo),
  • koziji sir,
  • maslinovo i kokosovo ulje,
  • maslac i gi,
  • domaća jaja,
  • začinsko bilje,
  • domaći čajevi

Obroke pripremamo pred decom i uz njihovu pomoć. Na taj način oni imaju priliku da dožive celokupan proces koji stoji iza jednog obroka.

Takvim pristupom, u kome dete učestvuje u procesu pripreme, podstičemo razvoj samostalnosti, strpljenja, poštovanja, zahvalnosti, poverenja, samopoštovanja, samopuzdanja, higijenske navike u toku spremanja kao i u toku obedovanja.

U toku rada sa hranom veliki značaj i pažnja se pridaje zahvalnom odnosu koji prati svaki postupak, od nege, odabira, održavanja, preko pripreme, konzumiranja, do servisiranja namirnica. Svesni da nas dete u svakom trenutku i na svim nivoima oponaša hrani i pokretima koje koristimo, veštinama kojima i dete može da ovlada, pristupamo sa promišljenošću, a rad je protkan zadovoljstvom, sigurnošću u umeće pravljenja obroka i zahvalnosti prema prirodi.

Svaki obrok započinjemo sledećom gestovnom igrom – zahvalnicom:

“ Iz zemlje se biljke viju,

na Suncu nam one zriju,

drago Sunce, zemljo draga,

hvala vam za vaša blaga.

Ruka, ruci…..

Prijatno! “

Čitav boravak deteta u ,,Svicu“ protkan je prijatnim doživljajem hrane. Od trenutka kada kroče u naše prostorije prelije ih poznati miris doručka, bilo da je to vanila koja dominira kašom ili miris tek ispečene proje. Prijatan miris se nastavlja i u toku slobodne igre i doprinosi domaćoj atmosferi topline i ušuškanosti, prisutan je u toku pripreme salate, dok se ručak peče ili krčka u loncu. Dok ogladneli peru ruke, po povrataku u vrtić nakon boravka napolju, ispunjeni su radošću i iščekivanjem jer znaju da ih čeka dobro poznati ukusan ručak.

Prisustvom prijatnih mirisa dok se hrana kuva ili peče podstičemo i razvoj pravilnog lučenja sokova za varenje.

Dan u kuhinji ispunjen je zahvalnošću prema vrednom čoveku, životinji, biljci, zemlji , Suncu i čitavoj prirodi koji su nam darovali obilje kojim hranimo naša tela i dušu.