Okruženje

DSC_0539. Prvih 7 godina je ključan period za razvoj deteta. Preko čula dete upija sve utiske iz svoje okoline. Ti utisci postaju osnova zdravlja u budućnosti deteta. Okolina deteta nije samo materijalno dešavanje, već sve ono sto okružuje dete, što se čulno može percepirati. Okolinu čine svi moralni i nemoralni događaji, sve smislene i besmislene radnje, koje dete zapaža. Svi sadržaji okoline su materijali za oponašanje. Oponašanje je jedna čudesna snaga koja je vidljiva u ranom detinjstvu. Preko te snage dete uči da stoji uspravno, hoda i govori, koji su preduslovi za razvoj mišljenja. 

DSC_0543. Ono po čemu su Valdorf vrtići prepoznatljivi je izgled prostorija u kojima deca borave. Kod nas nema šarenila, plastičnih igračaka, buke, neprijatnog zvuka i sl. Zidovi su pastelnih boja, nameštaj je od drveta, a važan element enterijera su zavese i zastori od muslina nežnih boja koji često vise sa tavanice i u uglovima prostorija, doprinoseći stvaranju osećaja prozračnosti i mekoće u prostoru. Boje u vrtiću su umirujuće, a oblici zaobljeni. Sluh negujemo tihim govorom, pažljivim slušanjem ljudi i zvukova iz prirode, pevanjem i sviranjem dečijih pesama. Sve to detetu omogućuje da se prijatno oseća i da neguje svoja čula.

DSC_0558.Verujemo da televizija znatno šteti telesnom i duhovnom zdravlju deteta: ometa mu koncentraciju, onemogućuje aktivnost, uzrokuje strahove, osećaj proganjanja, motorički nemir, neprirodna kretanja, asocijalno ponašanje, smetnje vida i sluha. Deca koja su pod uticajem televizije opterećuju i drugu decu u vrtiću (agresivnost, nemir, nemogućnost koncentracije, smetnje u komuniciranju sa ostalom decom, ometanje pedagoškog rada u grupi, nesposobnost učestvovanja u kvalitetnoj igri). Dete u našoj grupi vlastitom aktivnošću otkriva svet i stvara u sebi bogate slike, dok mu mediji nude spoljne slike koje ono pasivno percipira, što vodi neslobodi i stvaranju potrošačkog duha. Kod nas nema televizije, mobilnih telefona, muzičkih linija… Vaspitačice pričaju priče, bajke, pevaju, recituju i sviraju na muzičkim instrumentima.

DSC_0553. Igračke su ručno rađene od prirodnih materijala (drvo, vuna, pčelinji vosak, svila, konac…). Jednostavne linije omogućavaju detetu da koristi maštu. Već nakon nekoliko nedelja boravka deteta u Valdorf vrtiću, roditelji primećuju da je dete kreativnije i da mnogo više koristi maštu prilikom igre. Igračke su oblikovane upravo tako da bi razvijale dečiju maštu. To znači da nisu potpuno završene, već da dete svojim unutrašnjim slikama igračku dovršava. Na taj način je jedan komad drveta ili lutka koja nema oči pogodna za različite svrhe (npr. lice lutke dete može zamisliti nasmejano ili tužno; komad drveta može postati brod, lopta možda volan, kocka može postati auto ili bilo šta drugo). Uz tako oblikovane igračke, deca se igraju sa kamenčićima, košticama, školjkama, maramama i tkaninama u bojama.

DSC_0569. Ako bismo probali rečima da opišemo suštinu detinjstva, ono što dotaknemo kada se zagledamo u oči beba i male dece, verovatno bi se tu našle reči kao što su bezgraničnost, lakoća, čistoća, otvorenost, veličanstvenost, misterija, ljubav, radost, svetlo, bezvremenost… To su reči kojima mnogi odrasli opisuju doživljaj posete Valdorf vrtiću. Danas, kada beba dođe u porodicu, ta bezgraničnost i veličanstvenost koju donese sa sobom, često budu veoma brzo potisnute bukom i šarenilom svega onoga što mi odrasli smatramo da ide uz detinjstvo, a zapravo je samo komercijalizacija detinjstva.

DSC_0574. Valdorf pedagozi širom sveta se angažuju u nastojanjima da se detinjstvo sačuvaju od komercijalizacije kako bi deca mogla da se razvijaju svojim prirodnim ritmom. Valdorf pedagogija se zasniva na sagledavanju prirode ljudskog bića kao jedinstva duha i materije. U vremenu u kojem je naša civilizacija duboko ukorenjena u materijalizam, Valdorf boravak je prostor u kojem deca imaju priliku da dožive, a odrasli da se prisete da je sve oko nas energija. Kontakt sa drvenim nameštajem, igračkama, posuđem u Valdorf vrtiću, daje detetu mogućnost da oseti vibraciju života koji je nekada kroz to drvo strujao. Igranje sa materijalima poput pčelinjeg voska, vune, svile, svojevrstan je način stimulisanja prirodnog toka energije u telu. Zvuci instrumenata poput lire i pentatonskih frula, kao i smiren glas vaspitača koji priča bajke, poput su milovanja unutrašnjeg bića deteta.