Ishrana dece, treći deo

U Valdorf vrtićima širom sveta, zajednički obroci su veoma važne etape u toku dnevnog boravka. Oni su utkani u ponavljajući ritam, rituale i navike koje deci pružaju sigurnost. U nekim vrtićima glavna jela prate jedan ustaljeni jelovnik, recimo, žitarice se smenjuju na dnevnom nivou, ali uvek istim redom. Odrasli će pomisliti da je to dosadno, svaki dan u nedelji isto jelo, ali deca obožavaju navike i raduju se ponedeljku – danu za pirinač, ili kroz musli od ovsenih pahuljica otkrivaju da je petak. Obroci tako podržavaju narastajući osećaj za vreme kod male dece.11755885_865828096838334_3466396168612653402_n

Deca u vrtiću uživaju i u hranljivoj snazi obroka, ali i u samom doživljaju zajedničkog jela. Deca su uključena i u proces pripremanja jela i na taj način se uče strpljenju i sami shvataju koji su to elementi procesa pripremanja poslastica, glavnih jela, salata i sl. Jedno dete će mazati puter na hleb, drugo će seckati šargarepu, treće će ljuštiti jabuku, četvrto će uvijati kore… Svi zajedno mese testo za hleb, mute sastojke za kolače, postavljaju i raspremaju sto, peru, brišu i odlažu sudove na svoje mesto. Na ovaj način se deca lakše i brže uče držanju pribora za jelo i lepom ponašanju za stolom, a i doživljavaju radost zbog pomaganja. Kada deca vide ceo proces kuvanja čorbe sa povrćem i kada aktivno učestvuju u samoj pripremi, gotovo da nestaje mogućnost da dete odbije da proba pripremljeno jelo – ono jedva čeka da oseti ukus onoga što je svojim ručicama pripremalo. 11009941_865828280171649_2102350570280550600_n

U Valdorf vrtićima ishrana nije sporedna stvar nego doživljaj, trenutak unutrašnjeg sabiranja u kome će svako za sebe uživati. Stih pre početka i zahvalnost na kraju obroka ne postavljaju samo spoljne okvire nego izdvajaju obrok iz svakodnevnog nagona.

Time se zatvara krug i možda postaje jasnije da je zdrav razvoj i podupiranje radosti življenja naše dece nerazdvojno povezan sa poštovanjem prema svim živim bićima od kojih dnevne namirnice vode poreklo: zemlja kao celina, voda, vazduh, svetlo, toplota, biljke i životinje i na kraju čovek kao onaj koji proizvodi, radi, priprema i “troši”.

  • Na prvoj slici deca beru organski paradajz, a na drugoj peku kolačiće iznad žara logorske vatre. Obe fotografije su sa Socijalne farme “Neven” gde leti vodimo decu u petodnevni kamp.